האם ענף הנעליים חסין למשברים פיננסים? | הגילדה ביה"ס לעיצוב נעליים ואביזרי אופנה

יש לכם שאלה? רוצים להתייעץ?
רישמו את הפרטים ונחזור אליכם

האם ענף הנעליים חסין למשברים פיננסים?

(במילים אחרות: 4 הסיבות שענף הנעליים מתחזק בשוק של חוסר ודאות פיננסית- כנסו)

זו עובדת חיים בעידן המודרני שהכלכלה העולמית עוברת תקופות של גאות ושפל.

בתקופה של גאות - במהלכה השכר גבוה, האבטלה נמוכה ואנשים מוציאים כסף

ובתקופה של שפל - כאשר השכר יורד, האבטלה עולה ואנשים חסרי כסף לביזבוזים והוצאות.

אולי אתם זוכרים את המשבר הכלכלי האחרון בארה"ב, "המיתון הגדול", שנמשך שם בין השנים  2007-2009 וראה את התרסקות שוק הדיור ותעשיית כלי הרכב המקומית במהלך המשבר הפיננסי הגדול ביותר בהיסטוריה של העת האחרונה.

בימים אלה, הדיבורים על מיתון נרגעו והכלכלה השתפרה - מחירי הדלק נמוכים ושיעור האבטלה הנוכחי הוא סביב  5.5 אחוזים, לעומת 10 אחוזים בשנת 2009 בשיא תקופת המיתון.

ובכל זאת, ניתוחי שוק מביעים דאגה מסוימת בזמן האחרון, שצרכנים אמריקאים לא מוציאים את המזומנים העודפים שלהם על מוצרים קמעונאיים.

באופן ספציפי, הלבשה ואבזרים כגון תיקים – כאשר המותגים החזקים בשוק האמריקאי כדוגמת "מייקל קורס" ו-"COACH" חווים ירידה במכירות תוך טענה ל "עייפות תיקים" - לא נהנים מהתוצאות שהמשקיעים והבעלים שלהם רוצים לראות.

בינתיים, ענף הנעליים מתגלה כחריג בתחום, וכמעט ולא הושפע על ידי הגאות והשפל של השוק הכלכלי ונהנה מיציבות גם בזמנים הקשים ביותר.

הנה ארבע סיבות לכך:

 

1.     פונקציונלי

אנחנו אוהבים זוג חמוד ואופנתי של נעליים חדשות, אבל יש גם אלמנט בריאות חשוב שמגבה את הטענה לרכוש זוג חדש בכל פעם. נעליים לא רק מספקות לקונה "מראה חדש" - השקעה בזוג איכותי ואמין יכול להיות הכרח הקשור לבריאות. (תשאלו כל רופא רגליים...)

למעשה, ההסתדרות האמריקנית לפודיאטריה (רפואת כף הרגל) ובאקדמיה האמריקאית לפודיאטריה ורפואת ספורט פרסמו כמות גדולה של מאמרים לגבי איך לבחור את הנעליים המתאימות למגוון רחב של פעילויות.

"אתה נועל נעליים בכל יום – הן תומכות בכל הגוף שלך," אמר האנליסט דניאל מקוי מחברת  Wunderlich Securities Inc., עובדה שמגבה את הצורך להחלפת נעליים שחוקות.

"אתה יכול ללבוש את אותו זוג מכנסי ג'ינס שוב ושוב, אבל אתה צריך לעדכן את הנעליים שלך מעת לעת".

לפיכך, צרכנים אמריקאים עלולים להרגיש צודקים בויתור על קניית שמלה חדשה או חליפה, אבל נעליים מרגיש להם כקניית חובה כדוגמת נעלי הריצה הכי חדשניות.

 

2.     דרך חסכונית להתבלט

"נעליים הן יחסית הוצאה כספית לא גדולה", מסביר האנליסט קמילו ליון מחברת Canaccord Genuity Group Inc.. "זו הסיבה שזו הקטגוריה הראשונה שמזנקת כלכלית ביציאה ממשבר כלכלי - אדם יכול לקנות זוג נעליים חדשות ולהרגיש טוב עם הרכישה ללא חשש לרוקן את חשבון הבנק."

נכון, זוג נעליים יכול לעתים קרובות לעלות יותר מכל מרכיב אחר של המלתחה - חולצה, למשל - אבל זו לעתים קרובות השקעה הגיונית יותר עבור ערב מהנה בעיר מאשר קניה של מערכת לבוש שלמה.

"נעליים חדשות הן דרך מצוינת לשנות את המראה של מערכת לבוש בעלות נמוכה יחסית בחלק מהמקרים, מאשר לקנות בגד חדש ", מסביר האנליסט ג'ף ואן סינדרן מחברת B.Riley & Co.

האנליסט מקוי מסכים.

"אני חושב שהקשר הרגשי שנוצר בעת רכישת נעליים דומה לקניית אבזרים - אתה יכול ללבוש מכנסי ג'ינס וטי בסיסי, אבל הנעליים (והתיק) הם מה שבאמת מתבלים את הלבוש שלך," אמר מקוי.

 

3.     מגמות טרנד

למנתחי שוק, המחסור במגמות טרנד בעולם ההנעלה וההלבשה לאחרונה הטריד למשך זמן מה, אבל יודעי דבר אומרים שהענף מבין את החשיבות הכלכלית בשימוש בטרנדים ומוביל את הדרך למגמות שיפור בכל הענף.

"לעתים קרובות יש טרנדים חדשים בנעליים כאשר אין הרבה מגמות חדשות בתחום ההלבשה, וזה עוזר להעלות את מכירות ההנעלה," ואן סינדרן ציין.

מותגים כמו סטיב מאדן, ציין מקוי, צפויים ליהנות משיפור ברווחים של מכירות בקטגורית נעלי האופנה, ואילו מותגים כמו "סקטצ'רס"  יהנו משינויים במגמות טרנדים לתחום האתלטי-יומיומי.

"אם יש מגמות אופנה טובות, הצרכן ימצא דרך לקנות", ציין ליון.

 

       4.     קשר ריגשי

מתי הייתה הפעם האחרונה שנתקלתם בתור של קונים שנמשך לאורכו של כל הרחוב בזמן שאנשים חיכו להשקת החולצה הכי חדשה?

הניחוש שלנו הוא שלא בזמן האחרון.

צרכנים נוטים להיות מה שמומחי שיווק מתארים כ-"נאמנים מעבר לכל היגיון" כשזה מגיע למותגי נעליים.

"אני טוען שיותר אנשים נלהבים לגבי נעליים מאשר נלהבים לגבי הלבשה," אמר ואן סינדרן. "יש כמה יוצאים מן הכלל, אבל זה נדיר לראות אנשים עומדים בתור להשקה של מוצר "גאפ" הבא, אבל אתה בהחלט רואה אותם עומדים בתור לקנות את המודל האחרון של "נייק".

ושום מיתון כלכלי לא יעצור מעריץ מושבע של נעלי ספורט מרכישת המודל האחרון של החברה שהוא מעריץ.

 

תירגום ופרשנות של נינה רוזין מנהלת מקצועית "הגילדה ביה"ס לעיצוב נעליים" מהמאמר שפורסם באתר FN תחת הכותרת: Is Footwear Recession-Proof?